Правила и примеры использования относительных местоимений в английском языке. Relative clauses (exercises) (Придаточные определительные предложения

Relative clause – это придаточное предложение, выполняющее в предложении функцию определения.

Давайте рассмотрим несколько предложений с определительными придаточными, чтобы понять, что они из себя представляют.

My friend who lives in Canada has divorced recently. Мой друг, который живет в Канаде, недавно развелся.

That’s the boy who broke my glasses . Это мальчик, который разбил мои очки.

This is the exercise that I couldn’t do . Это упражнение, которое я не смог решить.

The poem which you wrote is great! Стихотворение, которое ты написал, великолепно!

The girl whom you wrote is my cousin. Девушка, которой ты написал, моя двоюродная сестра.

This is Mike, whose elder sister was on yesterday party . Это Майк, чья старшая сестра была на вчерашней вечеринке.

Where is this the house which/that you bought? Где дом, который вы купили?

Как вы видите из примеров, Relative Clauses в английском языке могут начинаться с таких относительных местоимений как (relative pronoun ) :

who (кто, который – употребляется только с людьми),

that (что, который – употребляется с неодушевленными и одушевленными предметами),

which (который – может стоять только в середине предложения, используется с неодушевленными предметами),

whom (которому – употребляется с одушевленными предметами),

whose – чей.

А теперь давайте перейдем к самому главному, к правилам Relative clause:

Давайте рассмотрим предложение:

The couple who live next door have twelve children. Пара, которая живет по соседству, имеет 12 детей. (Грамотнее, конечно, на русский перевести как: У пары, живущей по соседству, 12 детей).

The couple have twelve children –это главное предложение.

Если мы хотим дать какое-либо уточнение об этой семейной паре (какая она?), то необходимо использовать определительное придаточное предложение – defining relative clause . В данном случае это — who live next door.

Who в является относительным местоимением — relative pronoun.

Обратите внимание, что относительное местоимение может быть как субъектом, так и объектом главного предложения.

I have a friend who speaks German. У меня есть друг, который говорит на немецком языке.

Здесь who является подлежащим = Он говорит.

The girl who you saw speaks Chinese. Девушка, которую ты увидел , говорит на китайском языке. Здесь who является определением.

Спрашивается, зачем это надо знать? Все дело в том, что если who является подлежащим (т.е. субъектом, выполняющим действие), то его можно опустить!

Обратите внимание, что если who является объектом (т.е. определением), то его можно заменить на whom, если речь, конечно, идет о человеке.

Если речь идет о неодушевленном предмете и животных, то надо использовать местоимение which.

Местоимение that можно использовать как к одушевленным, так и к неодушевленным предметам.

Возникает вопрос, если that может заменить who и which, то можно ли его тогда использовать всегда и забыть о других местоимениях?

Нет, так делать нельзя. Грамотно that использовать в следующих случаях:

Обычно that используется в тех предложения, где оно является субъектом (т.е. то, что выполняет действие) и стоит после таких слов как:

Something [‘s?m???] — кое-что, что-нибудь, что-то

Anything [‘en????] — что-нибудь

All [??l] – все

Little [‘l?tl] – мало, маленький

Much – много

None – ни один из

Также местоимение that используется в предложениях с превосходной степенью сравнения.

Кстати, подробнее о степенях сравнения в английском языке читайте здесь.

Определительные и неопределительные придаточные предложения: существует два типа относительных придаточных предложенийidentifying relative clauses и non identifying relative clauses .

Значение

Identifying relative clause

Identifying relative clause сообщает нам информацию, необходимую для определения предмета, о котором идет речь. Это единственные сведения о данном предмете, которыми мы располагаем. Такое придаточное предложение не выделяется запятыми.

Non-identifying relative clause

Non identifying relative clause сообщает нам дополнительную информацию. Иными словами, мы уже знаем, о каком предмете идет речь. Такое придаточное предложение выделяется запятыми.

Identifying relative clauses

Identifying relative clauses вводятся в предложение при помощи следующих союзов: who / that для одушевленных предметов

Whom

Если мы имеем дело с дополнением, то мы также можем использовать whom (форму объектного падежа):

Who

Однако такое употребление практически не встречается в разговорном английском. Вместо этого мы употребляем “who” с соответствующим предлогом:

Which и that

Which / that для неодушевленных предметов

В качестве дополнения

Если местоимение («that», «who», «which») является в предложении дополнением, его можно опустить.

NB

Whose , where , when и (the reason ) why

whose , where , when и (the reason ) why :

Например: Is there another time when I can call you? Я могу позвонить в другое время (есть ли другое время, когда я могу тебе позвонить)?
Can you tell me where I can buy wrapping paper? Вы не подскажете, где я могу купить оберточную бумагу?
Have you seen the TV show whose catchphrase is “Deal no deal?” Ты смотрел телепередачу, чей слоган звучит как «Deal no deal»?
I wanted to have a heart-to-heart talk with you. This is the reason why I came to you Я хотел с тобой откровенно поговорить. Вот причина, по которой я пришел

Мы не можем опустить в предложении whose, однако в случае с остальными это возможно:

Where

Where можно опустить, если есть предлог

When и why

When и why можно заменить на that или опустить:

who , whom и which

Non-identifying relative clauses вводятся в предложение при помощи who , whom и which . Их нельзя ни заменить на that , ни опустить:

Например: My students, who are all adults , are learning English to get a more prestigious job Мои студенты, все из которых взрослые
My students, many of whom are from Europe , are learning English to get a more prestigious job Мои студенты, многие из которых из Европы , изучают английский, чтобы найти более престижную работу
The textbooks, which the students like , have lots of helpful examples Эти учебники, которые нравятся студентам , содержат много полезных примеров

whose , where , when

Помимо вышеперечисленных союзов также употребляются whose , where , when , которые в данном случае также нельзя опустить:

Сравнение двух видов относительных придаточных предложений

Смысл предложения меняется в зависимости от того, какое придаточное Вы употребите в его составе. Сравните следующие примеры.

Ваша заявка принята

Наш менеджер свяжется с Вами в ближайшее время

Закрыть

При отправке возникла ошибка

Отправить еще раз

Относительные распространительные (non-defining relative clauses) предложения предоставляют дополнительную информацию о существительном, к которому они относятся. Однако, информация, имеющаяся в придаточном предложении, является дополнительной и необязательной.

В отличие от ограничительных придаточных предложений (defining relative clauses), которые нельзя убрать из предложения без потери смысла, распространительные придаточные предложения можно опустить, основная мысль сохранится и будет понятной, структура предложения не пострадает. Вводятся они относительными местоимениями.

Образование и пунктуация

Распространительные придаточные предложения вводятся при помощи относительного местоимения which, who, that и на письме в английском языке всегда выделяются запятыми. Они могут стоять как в середине после определяемого существительного, так и в конце предложения, но никогда в начале.

Важно!

Распространительные придаточные предложения с обеих сторон выделяются запятыми, а в речи интонационно. Иногда, на письме, вместо запятых можно встретить скобки.

Примеры предложений

His wife, who works at as a teacher at a local school, speaks French and Italian. Его жена, которая работает в местной школе, говорит на французском и итальянском. The company, which sells sports equipment, will move to new office in London. Компания, которая продает спортивный инвентарь, переезжает в новый офис в Лондоне. Melanie told me about her new job, which she is enjoying a lot. Мелани рассказала мне о своей новой работе, которая ей очень нравится.

Относительные местоимения who и which

Важно!

Which and who могут в придаточном предложении выступать в функции подлежащего и дополнения. В качестве дополнения местоимение who можно заменять на whom.

Примеры предложений

The sun, which is an enormous star, provides the Earth and people with the necessary heat and light (subject). Солнце, которое является огромной звездой, обеспечивает планету Земля и людей необходимым теплом и светом. The severe thunderstorms, which nobody had forecast, caused floods in several cities (object). Сильные грозы, которые никто не прогнозировал, стали причиной наводнений во многих городах.

Заметьте, что после слов all, both, many, neither, some, first, last, а также числительных и прилагательных в превосходной степени нужно использовать местоимения в сочетании с предлогом: of which или of whom.

Примеры Предложений

The newspaper has millions of readers, many of whom made donations. У издания есть миллионы читателей, многие из которых делали пожертвования. There are a number of radio stations in Chicago, the most popular of which is probably the Newsradio. В Чикаго есть множество радиостанций, самая популярная из которых, пожалуй, радио новостей.

Примеры предложений

The building, where I used to live, can be demolished. Здание, где я раньше жил, может быть снесено. Friday, when I had a day off, was the last day when I saw Jim. В пятницу, когда у меня был выходной, я видел Джима последний раз. In the summer, when the tourists are here, there are a lot of jobs in bars and restaurants. Летом, когда здесь много туристов, много работы в барах и ресторанах.

Примеры предложений

Van Gough, whose paintings now sell for millions, hardly managed to sell any during his lifetime. Ван Гог, чьи картины продаются за миллионы, за свою жизнь едва ли мог продать хотя бы одну. People, whose luggage was lost, had to fill in all the form. Люди, чей багаж был утерян, вынуждены были заполнить все документы.

Употребление предлогов в non-defining clauses

Предлоги обычно употребляются в конце относительного придаточного предложения, а в формальном стиле перед относительным местоимением.

Примеры предложений

The editor, who the journalist wrote to, thought it was a great article (informal). Редактор, которому писал журналист, посчитал статью замечательной. They did not mention that case, for which we were grateful (formal). Они не упомянули тот случай, за что мы были очень благодарны.

Watch the video on non-defining clauses:

We can use relative clauses to join two sentences or to give more information about something. We use relative clauses to describe people , things , time , places or reasons . Relative pronoun comes after the noun it describes.

Пример :

The boy who won the prize was happy.

Those jeans which you want to buy are really expensive.

Рис. 2. Relative pronouns and adverbs ()

Relative clauses can be identifying (ограничительные ) or non-identifying (распространительные ). Identifying clauses give essential information . The sentence will not be complete without them. Non-identifying clauses are more often used in written English than in spoken English. They give extra i nformation we do not usually need to understand the sense of the sentence. They usually go between commas. Non-identifying relative clauses can use most relative pronouns but they can’t use ‘that ’.

Identifying relative clause :

  • выражает важную информацию;
  • без него предложение не завершено по смыслу.

Пример :

This is the new car that I bought yesterday . - Это новая машина, которую я купил вчера.

The ring which he bought for her is beautiful. - Кольцо, которое он купил для нее, прекрасно.

The book that you see on the table cost me twenty pounds. - Книга, которую ты видишь на столе, стоила мне двадцать фунтов.

Рис. 3. Relative clauses ()

Non - identify ing relative clause :

  • выражает дополнительную информацию, без которой можно обойтись;
  • отделяется запятыми в предложении;
  • не используется с that .

Пример :

The school, where I studied , is in the centre of the city. - Школа, где я учился, в центре города.

The textbooks, which the students like , have lots of helpful examples. - В учебниках, которые нравятся студентам, очень много полезных примеров.

John, who plays football , is always busy at weekends. - Джон, который играет в футбол, очень занят на выходных.

Relative pronouns as subject and object

Relative pronouns can be either a subject or an object subject , it is followed by a verb . When it is an object , it is followed by a noun or a pronoun .

Пример :

Do you know the man who talked to me?

The peaches that are lying on the table are tasty.

We will stay at a hotel which is next to the beach.

That is the film which is very exciting.

Do you know the man who I talked to?

The peaches that you bought in the shop are tasty.

We will stay at a hotel which my friend has recommended to us.

That is the film which I like very much.

Read the sentences and underline the relative pronouns (Прочитайте предложения и подчеркните относительные местоимения) :

  1. He met his teacher who was very strict. - Он встретил своего учителя, который был очень строгим.
  2. He’s looking for a secretary that can use a computer well. - Он ищет секретаря, который хорошо умеет пользоваться компьютером.
  3. You will see the house which is opposite the petrol station. - Ты увидишь дом, который напротив заправки.
  4. The camera that costs about 200 pounds has been lost. - Фотоаппарат, который стоит около двух сотен фунтов, был потерян.
  5. The little girl whose doll was broken is crying. - Маленькая девочка, чья кукла поломана, плачет.
  6. The house whose roof is white belongs to my grandparents. - Дом, крыша которого белая, принадлежит моим бабушке и дедушке.
  1. which
  2. whose
  3. whose

So, remember :

  • who - for people
  • which - for things
  • that - for people and things
  • whose - for people and things (рис. 4)


Рис. 4. Употребление относительных местоимений

Relative pronouns can be either a subject or an object in relative clauses. When a relative pronoun is a subject , it is followed by a verb . When it is an object , it is followed by a noun or a pronoun .

Пример :

Do you know the man who talked to me?

The peaches that are lying on the table are tasty.

We will stay at a hotel which is next to the beach.

That is the film which is very exciting.

Do you know the man who I talked to?

The peaches that you bought in the shop are tasty.

We will stay at a hotel which my friend has recommended to us.

That is the film which I like very much.

A relative pronoun introduces a relative clause. But there are some cases when you can omit a relative pronoun.

Omission of the relative pronoun is possible if a pronoun functions as the object of a main clause.

Пример:

Do you know the girl who he is talking to?

Do you know the girl he is talking to?

The film which /that I saw two days ago was very interesting.

The film I saw two days ago was very interesting.

I didn’t like the book which /that you gave me.

I didn’t like the book you gave me.

Where is the pencil which /that I lent you?

Where - to talk about a place

Why - to talk about a reason

When - to talk about time (рис. 5)

Пример :

This is the café where I ate a delicious cake yesterday. - Это то кафе, где вчера я ел вкусный торт.

Tell me the reason why you are crying. - Скажи мне причину, почему ты плачешь.

My favorite day of the week is Friday, when the weekend is about to begin. - Мой любимый день недели - пятница, когда выходные вот-вот начнутся.

Put the relative adverbs where/why/when (Вставьте относительные наречия where/why/when)

  1. We will visit the castle........the kings lived.
  2. Winter is the time of the year..........many people suffer from flu.
  3. I can’t understand the reason...........you have been late for work.
  4. Do you know the reason............she is so upset?
  5. This is the library...........you can find even rare books.
  6. The school...........I study is near my house.
  7. This is the reason...........I never invite her to the party.
  8. I remember the day............I went to school.

Ответы к упражнению:

  1. We will visit the castle where the kings lived.
  2. Winter is the time of the year when many people suffer from flu.
  3. I can’t understand the reason why you have been late for work.
  4. Do you know the reason why she is so upset?
  5. This is the library where you can find even rare books.
  6. The school where I study is near my house.
  7. This is the reason why I never invite her to the party.
  8. I remember the day when I went to school.

Список литературы

  1. Афанасьева О.В., Михеева И.В. Английский язык. 9 класс. - М.: Дрофа - 2008.
  2. Баранова К.М., Дули Д., Копылова В.В. Английский язык. - М.: Просвещение - 2011.
  3. Биболетова М.З., Трубанева Н.Н. Английский язык. 9 класс. - М.: Титул - 2008.
  1. Ego4u.com ().
  2. Perfect-english-grammar.com ().
  3. Wikihow.com ().

Домашнее задание

1. Fill in the gaps with the most appropriate relative pronouns.

a) This is the store..........was robbed last week.

b) The bag..........I bought is blue.

c) She wore a costume...........made her look funny.

d) The girl...........door was open was waiting for the guests.

e) The boy............rode a horse was very handsome.

f) This is the gadget...........price is really high.

2. Fill in the gaps with the most appropriate relative adverbs.

a) The morning...........you came to me was wonderful.

b) The café............we went last Friday is really nice.

c) This is the place...........I can be alone.

d) Tell me the reason............you are smiling.

e) The department store............you work as a shop assistant gets a lot of customers every day.

f) Could you explain me the choice.............you study this subject.

3. Переведите на английский язык, обращая внимание на относительные местоимения.

а) Мужчине, который живет по соседству, 60 лет.

б) Мальчик, который потерял свой дневник, очень невнимательный.

в) Игрушки, которые лежат на столе, мои.

г) Книга, которую я читаю, очень интересная.

д) Я не знаю никого, чьи родители были бы учителями.

е) Мама выбрала продукты, которые были дешевле.

ж) Те люди, которые мало спят, чаще подвержены перепадам настроения.

з) Спортсмены, которые много тренируются, побеждают на соревнованиях.

RELATIVE CLAUSES

1 Underline any relative pronouns that can be left out in these sentences.

1 I think that my boss is the person who I admire most.

2 Harry, who was tired, went to bed very early.

3 Were taking the train that leaves at 6.00.

4 Have you seen the book that I left here on the desk?

5 The film which we liked most was the French one.

6 My radio, which isn’t very old, has suddenly stopped working.

7 The clothes which you left behind are at the reception desk.

8 The couple who met me at the station took me out to dinner.

9 Last week I ran into an old friend who I hadn’t seen for ages.

10 Don’t cook the meat that I put in the freezer - it’s for the dog.

2 Replace the relative pronouns in italics with that , where possible.

1 This is the magazine which I told you about.

... This is the magazine that I tild you about .............................

2 John’s flat, which is in the same block as mine, is much larger.

3 The girl whose bag I offered to carry turned out to be an old friend.

4 The policeman who arrested her had recognized her car.

5 I work with someone who knows you.

6 We don’t sell goods which have been damaged.

7 Brighton, which is on the south coast, is a popular holiday resort.

8 I don’t know anyone whose clothes would fit you.

9 There’s a cafe near here which serves very good meals.

10 People who park outside get given parking tickets.

3 Underline the most suitable word in each sentence.

1 My friend Jack, that / who / whose parents live in Glasgow, invited me to spend Christmas in Scotland.

2 Here’s the computer program that / whom / whose I told you about.

3 I don’t believe the story that / who / whom she told us.

4 Peter comes from Witney, that / who / which is near Oxford.

5 This is the gun with that / whom / which the murder was committed.

6 Have you received the parcel whom / whose / which we sent you?

7 Is this the person who / which / whose you asked me about?

8 That’s the girl that / who / whose brother sits next to me at school.

9 The meal, that / which / whose wasn’t very tasty, was quite expensive.

10 We didn’t enjoy the play that / who / whose we went to see.

4 Put one suitable word in each space, or leave the space blank where possible.

MURDER AT THE STATION by Lorraine Small Episode 5: Trouble on the 6.15 The story so far:

Jane Platt, (1) ….who... is travelling to London because of a mysterious letter, is the only person (2)............................ witnesses a murder at Victoria Station. The detective to (3)........................... she gives her statement then disappears. Jane goes to an office in Soho to answer the letter (4)................................. she had received. There she discovers that her uncle Gordon, (5)............................... lives in South America, has sent her a small box (6)............................ she is only to open if in trouble. Jane,(7)......................... parents have never mentioned an Uncle Gordon, is suspicious of the box, (8)........................... she gives to her friend Tony. They go to Scotland Yard and see Inspector Groves, (9)............................... has not heard of the Victoria Station murder, (10)....................... was not reported to the police. Jane gives Inspector Groves the murdered man"s ticket, (11)........................... she found beside his body. Then Jane and Tony decide to go to Redhill, (12)................................... was. The town (13)....................... the murdered man had come from. On the train they meet a man, (14).................................. face is somehow familiar to Jane, (15)......................... says he knows her Uncle Gordon …

5 Put a suitable relative pronoun in each space, or leave the space blank where possible.

1 My bike, ...wich............ I had left at the gate, had disappeared.

2 The shoes............................ I bought were the ones................................... I tried on first.

3 The bag in.........................the robbers put the money was found later.

4 The medicine.............................the doctor gave me had no effect at all.

5 Peter,................................... couldn’t see the screen, decided to change his seat.

6 I really liked that tea............................. you made me this morning.

7 What was the name of your friend.................................... tent we borrowed?

8 The flight......................................... Joe was leaving on was cancelled.

6 Make one sentence from each group of sentences, beginning as shown.

1 The hotel was full of guests. The hotel was miles from anywhere. The guests had gone there to admire the scenery.

The hotel, which. ..was miles from anywhere was full of guests who had gone there to admire the scenery......

2 I lent you a book. It was written by a friend of mine. She lives in France.

The book I...........................................................................................................

3 A woman’s handbag was stolen. A police officer was staying in the same hotel. The woman was interviewed by him.

The woman whose...........................................................................................

4 A goal was scored by a teenager. He had come on as substitute. This goal won the match.

The goal which......................................................................................................

5 I was sitting next to a boy in the exam. He told me the answers.

The boy I.......................................................................

6 My wallet contained over £100. It was found in the street by a schoolboy. He returned it.

My wallet,.............................................................................................................

7 My friend Albert has decided to buy a motorbike. His car was stolen last week. My friend Albert,..............................................................................

8 Carol is a vegetarian. I cooked a meal for her last week. She enjoyed it. Carol,......................................................................................................................

7 Make one new sentence from each pair of sentences. Begin as shown, and use the word given in capitals.

Brenda is a friend. I went on holiday with her.

Brenda is ...the friend who I went on holiday .................................

This is Mr Smith. His son Bill plays in our team.

This is Mr Smith.......................................................................................

WHOSE

Her book was published last year. It became a best seller.

Her book....................................................................................................

WHICH

This is the bank. We borrowed the money from it.

This is the bank from...............................................................................

WHICH

I told you about a person. She is at the door.

The person................................................................................................

Jack’s car had broken down. He had to take a bus.

Jack,...........................................................................................................

WHOSE

8 Make one sentence from each group of sentences, beginning as shown.

1 I got on a train. I wanted to go to a station. The train didn’t stop there.

The train I.. got on didn"t stop at the station I wanted to go to ......................

2 I read a book. You recommended a book to me. This was the book.

The book I........................................................................................................................

3 The ship hit an iceberg and sank. Warning messages had been sent to it. The ship ignored these.

The ship,............................................................................................................................

4 The postman realized I was on holiday. You had sent me a parcel. The postman left it next door.

The postman,....................................................................................................................

5 I used to own a dog. People came to the door. The dog never barked at them. The dog I...........................................................................................................................

6 I bought my bike from a woman. She lives in a house. You can see the house over there.

The woman I....................................................................................................................

7 We went to a beach on the first day of our holiday. It was covered in seaweed. This smelled a lot.

The beach we...................................................................................................................

8 My neighbours have three small children. The children make a lot of noise.

My neighbours never apologize.

My neighbours,................................................................................................................

9 I bought a new computer. It cost me a lot of money.

The new.............................................................................................................................

9 These sentences are all grammatically possible, but not appropriate in speech. Rewrite each sentence so that it ends with the preposition in italics.

1 Margaret is the girl with whom I went on holiday.

... Margaret is the girl I went on holiday ..........................

2 The golf club is the only club of which I am a member.

3 That’s the girl about whom we were talking.

4 It was a wonderful present, for which I was extremely grateful.

5 This is the school to which I used to go.

6 Is this the case in which we should put the wine glasses?

7 Can you move the chair on which you are sitting?

8 That’s the shop from which I got my shoes.

9 Is that the person next to whom you usually sit?

10 This is Bill, about whom you have heard so much.

Похожие статьи